Låttexten betyder något. Så det så.

Ibland behöver man låttexten för att kunna förstå en låts styrka och förstå känslan och kunnas dras in i den och uppskatta låten.

Jag själv har haft flera aha-upplevelser tack vare låttexter.

Black av pearl jam är kanske det "bästa" exemplet (text här)
De första gångerna jag hörde låten tänkte jag verkligen "va fan?". Jag hade ofta hört om hur underbar låten var vid lästa recensioner av skivan ten. Jag förstod det inte. Jag tyckte att låten var seg, konstig och helt enkelt dålig. Den svagaste låten på skivan, helt klart tyckte jag. Så såg jag några rader som någon citerat; "I know someday you'll have a beautiful life/I know you'll be a star in somebody else's sky/but why can't it be mine". Jag lyssnade igenom låten. Kom till det partiet. Hörde Eddies plågade röst. Följden. Slutet. Magi, är en benämning alldeles för svag. Låten känns nu som nära perfektion, efter att ha varit så usel. Början som jag avskydde passar så perfekt in, och känslan är så sorglig men underbar. Jag är nu och har länge varit kär i denna låt nu. Jag hade aldrig lyssnat riktigt förut. Men texten gjorde att det hela blev så uppenbart.
(länk till låten också)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0