Tyska.

Jag kommer oroande ofta att tänka på tyska språket. Jag har nu läst tyska i 4.5 år. Är inne på min sista termin läsandes det. Tyskan är ett riktigt tråkigt språk. Men mycket faschinerande. Några intressanta saker är;

- Det finns 3 former av artikel för bestämd form av substantiv. Der (för manliga), das (för neutrala), och die (för kvinnliga)
- Det heter das mädchen (flickan) och das frülein (fröken typ)
- Efter varje substantiv som är av typen yrke, nationalitet etc så ska man lägga till "in" om det är kvinnligt; normen är alltså manligt.
- Hell betyder ljus.
- De har en sms-förkortning för "vill du gifta dig med mig", något i stil med "WIDUMIHE".
- Blöd (uttalas blöt) betyder dum.

Skriver inte upp fler saker för jag insåg nyss hur otroligt tråkigt det där var. Jag får inse fakta. Jag är en nörd. Och inte en rolig, söt, smart nörd. En knäpp nörd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0