Vad är grejen med titlar?

"Dr" "sir" "mr" mrs" "reverend" etc.

Jag ser alldeles för mycket på amerikansk TV. Alla program verkar dock ha ett genomgående tema. Alla kalla varandra för titlar.

I grey's anatomy är det "dr O'Malley!" "yes sir?".

I sjunde himlen (i ögonblick av desperation) är det "thank you reverend!" "you're welcome mrs Brown".

Hur orkar man med alla titlar egentligen? Blir man doktor eller präst för att få en titel så att alla kan liksom veta "ooh, han/hon är det!". Liksom bli respekterad?

Hur orkar man vara så formell? Och hur vet man när man inte behöver det?

"Call me Joe!" är det få som säger. Kanske beror det på att majoriteten inte heter Joe, men få säger "call me Amy" eller vad det nu är heller. När man säger det, så ler den andra personen. Så är man sååå trevlig.

Men hur länge ska parterna känna varandra innan de kallar varandra vid förnamn? Jag har problem med bara smeknamn jag!

Hur skumt skulle det inte kännas att säga "mr Svensson" eller "doktor Andersson" egentligen? Och vad har en mr uppnått egentligen? Är det inte en förolämpning? Jag menar "du är ingen doktor eller präst! du är bara en liksanerare!" eller dylikt.

USA är nog helt enkelt ett land beroende av status och prestige.

(säger man "lärare till helgalna jobbiga idiotiska högstadieungar"? nej. det borde man, hej lärare till helgalna jobbiga idiotiska högstadieungar Jansson!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0